De Stichting Takam is opgericht op 21 september 2018 en heeft tot doel het geven van medische hulp en ondersteuning in scholing en huisvesting in gebieden met achterstand in de maatschappij. Aanleiding voor het oprichten van de stichting is de organisatie van een surgical eye-care kamp 2018 in Takam Nepal.

Op 10 november vloog een team van 14 (zelf betalende) vrijwilligers (team Takam) naar Nepal om daar een surgical-eye camp te realiseren. In één van de meeste afgelegen delen in Nepal werd een 5-daags kamp gerealiseerd met noodhospitaal en complete oogzorg. Meer dan 900 mensen kwamen richting het kamp voor oogonderzoek.

Nu in 2019 staat in begin november een nieuw oogkamp gepland. Deze keer in het nog meer afgelegen gedeelte van Mustang. Opnieuw zal een team van vrijwilligers richting Mustang gaan en is de verwachting dat we daar ruim 50 mensen -die anders kansloos zijn-  direct kunnen opereren. Voor een relatief klein bedrag verander je een mensenleven en zorg je dat iemand weer kan zien en geef je ze zicht op een toekomst. 1 iemand opereren kost 35 euro!  Voor 105 euro kunnen er 3 mensen worden geopereerd en voor € 1.000,- kunnen 30 mensen geholpen worden! Meer weten? Klik HIER